10 August 2015

Raya Pertama Sebagai Paksu!

cerita raya 2015, aidilfitri, cerita raya


Assalamualaikum. Hai semua! First of all, Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf zahir dan batin. :)

Alhamdulillah. Raya tahun nie meriah! Meriah sebab tahun nie dapat sambut hari raya dengan ahli keluarga baharu. Semua orang bukan main excited lagi nak sambut raya dengan dia buat kali pertama. Rasanya itu jelah kelainan hari raya pada tahun nie. Yang lain-lain macam persiapan raya semuanya sederhana saja sama seperti tahun-tahun yang lalu. Okay, nak mula cerita.


Ahli keluarga baharu

Raya tahun lepas pun sambut dengan ahli keluarga baharu iaitu abang ipar. Dalam entri hari raya tahun lepas aku ada beritahu jugak pasal bakal ahli keluarga baharu. Masa tue dia dalam perut kakak aku lagi. Ya, anak buah! Kali pertama sambut hari raya dengan anak buah yang comel dan sangat aktif. Semua orang sangat excited! Maklumlah, kali pertama sambut hari raya sebagai mama, abah, atuk, nyai (nenek dalam bahasa Jawa), makngah dan paksu. Hehehe! Anak buah pulak memang tengah aktif sekarang nie, itu yang membuatkan raya kami menjadi meriah.

Harap raya tahun depan dapat sambut dengan ahli keluarga baharu lagi supaya bertambah meriah keluarga kecil kami. Mungkin anak buah yang kedua atau pakngah ke? Hihi.


Warna tema baju raya

Setiap tahun keluarga aku memang pakai baju raya sedondon pada 1 Syawal. Sama warna dan sama corak. Senang bila pergi beraya, orang tahu yang kami satu keluarga. So, warna tema baju raya kami pada tahun nie ialah oren/jingga! Aku tak tahu siapa yang pilih warna oren sebab keluarga aku pergi beli kain ela masa aku berada di USM. Selepas beli baru mak beritahu aku. Aku nak warna merah sebenarnya! Hahaha. Tetapi warna oren pun cantik! Terang benderang bila sekeluarga jalan bawah sinaran matahari. Dari jauh orang dah nampak.

Gambar kat atas tue baju raya lah tue. Sebenarnya warna oren dia lagi pekat dan terang. Tetapi tue aku selfie terletak filter sekali lepas tue dah malas nak selfie lagi sebab dah penat beraya.

Anak buah aku yang berusia 11 bulan pun pakai baju Melayu jugak sedondon dengan kami. Nyai dia (mak aku) kan tukang jahit, so mak aku memang excited nak jahit baju Melayu raya pertama untuk cucu sulung kesayangan. Hihi. Alhamdulillah, nasib baik mak sempat siap jahit. Sebab bulan Ramadan yang lepas, nenek aku yang sakit (strok sebelah badan) tinggal dengan kami. Mak aku tak dapat fokus menjahit sangat sebab kena bahagi masa untuk jaga nenek.


Gambar raya

Ini yang aku kecewa sikit sebenarnya. Hahaha! Raya tahun nie takde gambar raya sekeluarga di pagi 1 Syawal. Aku dah siap setting tempat semuanya tetapi entah macam mana kelam kabut sampai terlupa nak ambil gambar sekeluarga. Pagi tue hujan dan kami pun kelam kabut nak balik kampung. Tetapi masa bersalaman dan bermaaf-maafan tue ada jugak gambar yang aku sempat ambil. Cuma gambar aku sorang jelah yang takde. Sedihnya jadi jurugambar. Selalu gambar diri sendiri takde dalam kamera. Kahkah! It's okay. Yang penting ada gambar penuh anak buah lengkap berbaju Melayu siap bersamping, bersongkok dan memakai kasut raya. Comel sangat dan handsome macam paksu Arol dia masa kecik. Betul, aku tak tipu. Hahaha!

Penat aku usung kamera pergi beraya dari rumah ke rumah tetapi takde ambil gambar pun. Sebab kami mengamalkan konsep beraya tanpa gadget. Bawa jek gadget tetapi tak guna pun. Tambah pulak raya tahun nie ada anak buah yang aktif. Anak buah asyik merangkak ke sana sini, lepas tue nanti dia sibuk nak capai balang kuih raya dan gelas. Tak sempat nak ambil gambar.


Rasanya itu jelah kot yang aku nak cerita. Mood raya dah takde, so nak menaip pun takde mood. Semoga kita semua bertemu lagi dengan Ramadan dan Syawal pada tahun hadapan. Insyallah.


Kesimpulannya, raya tahun nie lebih seronok dan meriah dengan kehadiran anak buah. *\(^__^)/*

Bahagia bukan bererti memiliki semua yang kita cintai tetapi bahagia ialah mencintai semua yang kita miliki. :) #SyukurSelalu

Cerita Raya 2013 | Cerita Raya 2014

8 comments:

  1. Singgah pagi kat sini...
    Selamat hari Raya =)

    ReplyDelete
  2. Amboi tahniah la paksu dapat anak buah pertama .
    Amboi baju oren kemain . Hahaha patut la sambut raya meriah je . Hehehe

    ReplyDelete
  3. Bestnya beraya dgn anak buah sulong... Kita takde anak buah lagi. =,='

    Singgah lepak sini balas kunjungan... thanks follow blog kita...follow sini jgk... =)

    http://aennathirah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. samalah.. raya pertama kelam kabut sampai tak sempat bergambar.. T_T

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya... pak su...

    psssttt thanks join segmen nak url blog #17. blog ini tersenarai di http://www.mialiana.com/2015/08/senarai-url-blog-17.html

    ReplyDelete
  6. Tahniah Pak su.

    ->http://alongwawaerna.blogspot.com
    ->Jemput ke segmen Erna- http://alongwawaerna.blogspot.com/2015/08/first-segmen-erna-bloglist-walking-ogos.html

    ReplyDelete
  7. alolo..excited ank buah 1st yer..nanti bila dah rmai dah mcm blur tau..nm pun kekdg tertukar..haha! camat ari rya dik arol v..

    ReplyDelete
  8. Oh baru faham maksud arol ttg beraya dngn keluarga baharu! Tahniah!!!

    ReplyDelete