03 December 2013

Merantau Dari Selatan Ke USM

Assalamualaikum. Hai semuaaaaa! Alhamdulillah. Sudah genap tiga bulan aku bergelar seorang mahasiswa. Dalam entri Allah Merancang Dengan Penuh Cinta aku beritahu yang aku dapat tawaran sambung belajar di IPTA. Ada yang bertanya, kos apa dan universiti mana? Maka hari nie aku akan beritahu. Sekarang nie aku sedang menuntut ilmu di... *drum roll*


USM, Universiti Sains Malaysia, APEX University
Universiti Sains Malaysia, Kampus Induk, Pulau Pinang.
Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) Terjemahan dengan Interpretasi



USM, BATI, bati usm, Sastera

Terima kasih, USM kerana memilih diriku! *terharu* Hiks. :D


BATI, USM, bati usm, Translation, Interpretation

Well known as BATI (Bachelor of Arts in Translation with Interpreting).



Kos BATI nie cuma ada di USM sahaja ya! Setiap tahun pengambilan pelajar untuk kos nie pun tak ramai. Sebagai contoh, batch aku 2013/2014 cuma 42 orang jek. 6 orang lelaki dan separuh daripadanya adalah pelajar berbangsa Cina. Kos nie tak popular sangat kot. Senior USM pun ada yang terkejut bila aku beritahu aku pelajar kos BATI. "Haaa, BATI? Kos apa tue?" Ergh!


Aku tak sangka boleh dapat kos nie. Aku nak Sastera Tulen sebenarnya, nanti boleh ambil major bahasa Melayu. Aku kan memang minat bahasa Melayu sejak sekolah rendah lagi. Tetapi aku rasa BATI lagi best! Even this course is quite challenging for me, but insyallah I'll try my best!




Kalau ada apa-apa soalan nak tanya tentang kos BATI, boleh PM aku di Facebook. Aku akan cuba bantu setakat mana yang aku tahu. Okay?

Kadang-kadang Allah tidak memberikan apa yang kita mahu, bukan kerana
kita tidak berhak untuk perkara tersebut. Tetapi kerana Allah tahu kita
berhak memiliki sesuatu yang lebih baik daripada itu. :)

43 comments:

  1. Oh my junior, I'm your super duper senior BATI. not so called final year a.k.a 3rd year student. I am one of kumbang melayu among 3 malay guys. watch out.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah! Hai senior BATI! Tak sangka pulak kita boleh jumpa kat sini. Harap boleh jumpa di USM dan share ilmu yang ada. :D

      Delete
    2. Of course. Kalau nak buku pon boleh, nak beli pon boleh. hehe

      Delete
    3. Percuma boleh? Hahaha! Add me at Facebook please, Arol Mubin. Senang sikit nak contact nanti. :D

      Delete
  2. wahh tahniah arol!
    murah nya yuran korang.. jeles.. hukhukhuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih! Takpe, jangan risau. PTPTN kan adooo! :D

      Delete
  3. Replies
    1. Salam perkenalan. Terima kasih kerana sudi singgah dan follow! :)

      Delete
  4. Course ni belajar terjemahkan karya-karya literature dari pelbagai bahasa dalam dunia ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya tak kot. Senior kata belajar tentang teori terjemahan, teknik-teknik menterjemah dan lain-lain. Tak pasti sebab sem 1 nie kena belajar modul unviversiti.

      Delete
  5. Wahhh, dah jadi orang utaralah dia. best ke kos tu?? Tahniah.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah 3 bulan jadi orang utara. Nampak menarik kos tue. Sem 1 nie belajar modul universiti, sem 2 baru start belajar BATI. Terima kasih, Azwa! :)

      Delete
  6. Wahh..lebih banyak ingin tahu pasal course ni.. do share when you're free ! ^^,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tunggu sem 2 baru boleh share sebab sem 1 tak belajar lagi subjek-subjek BATI. Insyallah, kalau ada kelapangan. :)

      Delete
  7. Hai blogger satu universiti. I'm from som. Haha were first year student

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai blogger USM! I'm first year student too from SOH. :D

      Delete
  8. Replies
    1. Terima kasih, Acik! Alhamdulillah, rezeki kat USM. :)

      Delete
  9. wah ,USM tu.slh stu dream campus akak,tapi apakan daya UUM yg berjaya di gapai,apa 2 pun berjiran kita di utara ..hoho !! ..btw,selamat menjalani alam mahasiswa Arol :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arol ada hadiri temuduga UUM tapi tak berjaya. UUM lagi jauh kot. Hehehe! :D Terima kasih, kak! :)

      Delete
  10. tahniah..yaya pun dah nak masuk 4 bulan kat sini dan dah nak cuti sem dah pun..huhu...semoga berjaya ye arol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, Yaya! Ha'ah, lagi beberapa hari jek nak final exam lepas tue cuti sem sebulan. Yeay! Hehehe. :D

      Delete
  11. keren :)

    selaamat ya...
    sukses selalu..

    blogwalking, support juga blog saya di http://goo.gl/PRbdlv dan http://goo.gl/bQSw6M


    salam kenal, sukses selalu .

    ReplyDelete
  12. BATI tu gapo dio?hehe..

    best x USM..? wohaa..minat BM .. bgos2..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bachelor of Arts in Translation with Interpreting. USM besttt! :D

      Delete
  13. wahhh ni lah eh hihihi.
    inshaallah cerita lah lagi pasal BATI ni mana tahu qila nak ke jadi junior Arol eekeke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah! Ramai jugak pelajar Asasi TESL yang ambil kos nie. Tak cukup masa nak cerita sebab sibuk menyiapkan assignment BATI. Hahaha! :D

      Delete
  14. haha. memang tak pernah dengar kos ni kt induk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang dah biasa dengar orang cakap macam tue. Haha! :D

      Delete
  15. syarat kelayakan untuk mohon kos nie apa yee ? harap reply saya lepasan stpm 2014

    ReplyDelete
  16. Replies
    1. Terima kasih, abg Syafiq! Walaupun dah 2 tahun. :D

      Delete