14 February 2015

Tragedi Hitam di Bulan Ramadan pada Hari Ulang Tahun Perkahwinan

RE-PUBLISH. Entri ini pernah disiarkan pada 05 September 2011.


Assalamualaikum. Alhamdulillah, masih dipanjangkan umur oleh Allah SWT. :)


ujian Allah, mutiara kata, ujian hidup

Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya,
nescaya Allah akan mengujinya dengan kesusahan." - Riwayat Al-Bukhari.


Allah menguji hambaNya dengan musibah pada satu waktu dan kemudian dengan nikmat pada waktu yang lain, untuk melihat siapa yang bersyukur dan siapa yang kufur, siapa yang sabar dan siapa yang berputus harap. (Baca lagi: Ujian & Dugaan Tanda Allah Sayang)

Dipendekkan cerita... Biar Arol jelaskan seringkas yang mampu apa sebenarnya yang berlaku.

  • Tarikh: 9 Ogos 2011 (Selasa) / 9 Ramadan 1432H
  • Peristiwa: Ulang tahun perkahwinan Ayah ❤ Mak Arol yang ke-30.
  • Tragedi hitam: Ayah & Mak kemalangan jalan raya. :'( 


Akibat kecuaian orang lain, Ayah dan Mak turut menjadi mangsa. Memang benarlah kata orang, "Bila kita sudah berhati-hati, orang lain pulak yang leka dan cuai." T.T


Kecederaan yang dialami oleh Ayah dan Mak:
Ayah luka-luka di bahagian badan dan minyak petrol masuk ke dalam mata. Mak pulak patah dua batang tulang rusuk, tulang tangan kanan retak dan tangan kanan bersimen. Tapi walau apa pun... Terima kasih, ya Allah kerana panjangkan umur Ayah dan Mak aku. :)


Terima kasih kepada kak Safra dan kawan-kawan yang selalu bagi semangat!

Allah SWT tidak akan memberikan kesusahan kepada seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.

32 comments:

  1. Alhamdulillah. Allah masih panjangkan umur mak and ayah arol . :)

    ReplyDelete
  2. semoga ALLAH sembuhkan kedua ibu bapa awak segera . :) sangat sedih baca entry ni. tapi awak tulis dengan penuh keredhaan :) semoga awak tabah. tak, saya nampak awak memang tabah dan sangat kuat :)

    ReplyDelete
  3. semoga parents arol cepat2 sembuh dn bnyakkn brsabar yer..(:

    ReplyDelete
  4. arol sabar lah yee.kau kuat.semua benda yang datang ada hikmahnya.at least parents kau masih ada.

    ReplyDelete
  5. ya Allah... semoga diberikan kesihatan yang berpanjangan buat mak ayah..

    ReplyDelete
  6. arol, how's your parents?...
    sorry lambat jengah sini..=)

    ReplyDelete
  7. @Cik Baju Kurung
    Syukur, masih berpeluang menyambut Syawal bersama mereka. :)

    ReplyDelete
  8. @Eza Eda
    Yeah, harapnya begitu! Terima kasih! :)

    ReplyDelete
  9. @azurin ramli
    Betul tue! Allah nak uji aku di bulan yang mulia. :)

    ReplyDelete
  10. @mrs redzuan
    Alhamdulillah, semakin sihat dan ada perubahan positif. :)

    ReplyDelete
  11. ada hikmahnya tuh. semoga mak dan ayah arol cpt sembuh dan x ade pape yg buruk berlaku lagi. amin... be strong ok :)

    ReplyDelete
  12. salam arol. macam mana keadaan mak ayah arol ? ok kah ? kak miza doakan semoga mereka berdua kembali pulih sperti sedia kala.

    ReplyDelete
  13. @Miza Yusof
    Waalaikumussalam. Alhamdulillah, semakin hari semakin sihat. Terima kasih! :)

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah..Allah hanya menduga sama ada kamu tabah atau sebaliknya..pasti ada hikmah..semoga Arol akan lebih kuat ye..doa adlah senjata org mu'min..bnykkan berdoa..
    tuan blog ade kat rumah..jemputlah beraya..meh2..

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah semuanya selamat.. dan doa kami moga mak dan ayah Arol sembuh dan sihat sepenuhnya.. Aminn..

    ReplyDelete
  16. @Nur Zulaikha
    Hanya doa saje yang menjadi teman setia Arol sepanjang menghadapi ujian ini. :)

    ReplyDelete
  17. @HaiDa HiDa
    Syukur tiada apa-apa yang buruk berlaku. Amin. Terima kasih! :)

    ReplyDelete
  18. akak baru baca.. huhu..Alhamdulillah masih dipanjangkan umur.. skang mcm mana? dah ok ckit ker arol?

    ReplyDelete
  19. apa khabar dh parents kmu arol?
    semoga semakin sihat :)

    ReplyDelete
  20. @Cik Bambam
    Alhamdulillah, ayah sihat. Dan kesihatan mak semakin baik. :)

    ReplyDelete
  21. @[sutera kasih]
    Alhamdulillah, mereka sihat. Amin. Terima kasih! :)

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah...smoga cpat smboh tok ibu n ayah arol..

    ReplyDelete